Znane są dwie podstawowe metody oczyszczania DPF-a.

Inne

Regenaracja DPF to mówiąc innymi słowami czyszczenie filtra cząsteczek stałych. Jest on instalowany w układzie wydechowym auta napędzanego wysokoprężnym silnikiem. Stąd nazwa, pochodząca od angielskiego skrótu „diesel particulate filter”. Co interesujące, od pewnego czasu, również pojazdy tankowane benzyną są wyposażane w takie filtry.

 

W miarę rosnącego przebiegu omawiany filtr stopniowo ulega zapchaniu. Oprócz przejechanych kilometrów na czas po którym filtr wymaga regeneracji wpływają także inne czynniki. To między innymi jakość tankowanego paliwa, styl naszej jazdy, a co najważniejsze aktualny stan techniczny samochodu. Mnóstwo DPF-ów posiada tryb tzw. regeneracji pasywnej czyli samooczyszczania. Lecz niestety, nawet to urządzenie kiedyś będzie wymagało oddania do czyszczenia lub jego wymiany. Niewątpliwie regeneracja filtra zazwyczaj jest opcją lepszą, a co ważne tańszą. Kupienie nowego podzespołu to kwota kilku tysięcy złotych. Powinniśmy przestrzec przed całkowitym demontażem filtra, gdyż wówczas samochód nie spełnia norm emisji spalin, a za to grozi nam horrendalny mandat, a także zatrzymanie naszego dowodu rejestracyjnego.

 

Istnieją 2 podstawowe metody czyszczenia filtra cząsteczek stałych. Ultradźwiękowa, o potwierdzonej skuteczności, ale obarczona ryzykiem uszkodzenia podzespołu. Hydrodynamiczna, znacznie dokładniejsza oraz bezpieczniejsza, a więc polecana przez znaczącą większość specjalistów w tej dziedzinie. Koszty w obydwu przypadkach sięgają maksymalnie kilkaset złotych. Tylko w przypadku ciężarówek dochodzą do tysiąca.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *